Hallå, ni tar min barndom!

Klockan närmar sig sakta men säkert tre. Vi hjälps alla åt med att duka av efter att ha ätit alldeles för mycket och allt tycks gå i slowmotion. Tallrikarna väger tio gånger mer än vanligt när man släpar sig ut till köket för att sätta in dem i diskmaskinen och jag själv vill inget hellre än att bara lägga mig på rygg i soffan och hamna i matkoma en stund.
 
Tio i tre. Pappa kommer upp till det rödklädda vardagsrummet där jag slumrat till ett ögblick och med ens blir jag pigg och sätter mig upp - precis samma känsla som när man vaknar på morgonen, inser att klockan är tio över sju och att man har tio minuter på sig för att göra i ordning sig och hinna till bussen. Klarvaken på en sekund. Resten av familjen släntrar in en efter en och slår sig ned bredvid mig i soffan. Alla är förväntansfulla. Nåja, nästan alla. Diesel lunkar förbi det bruna träbordet och försvinner iväg, like she doesn't give a fuck, medan vi andra ivrigt blickar mot tvn. Någon minut innan tre tänds ljuset. Nu börjar det. Och så sjunker man in i Disneys värld med alla olika julhälsningar, skrattar åt Kalle Anka och Askungen och somnar under Ferdinand och Robin Hood.
 
Så det känns otroligt fel att de helt plötsligt ska ta bort flera scener från denna underbara tradtion! Jag kan förstå argumenten de har, att det är så stereotypt och så vidare, men fuck it, jag vill ha kvar det som det varit. Det är väl ändå ingen som tänker "åhåå, det är en stereotyp mörkhyad där" eller "ah, nu har de dragit in en stereotyp jude också!" när man sitter och myser av julkänslorna. Jag har åtminstone aldrig lagt märke till det. Sedan finns det sura, pessimistiska människor som säger att pepparkaksgubbar ska uteslutas från luciatåg bara för att de är bruna. Ja, det är klart de är bruna! Det är fkn pepparkakor! De får ta och lugna ner sig lite. Det är ju snarare de som är rasistiska som tycker att så mycket är fel. Det är ju oftast de som undviker ämnet och reagerar på allt som man ska ha ett extra öga på, inte de som kan prata naturligt om det och inte jämt och ständigt går runt och kopplar allt till rasism. Det är sådana här människor, med en otroligt negativ livssyn, som sitter och bestämmer att pepparkakor är rasistiska. Löjligt.
 
Nu kände jag att jag gled iväg lite från Kalle Ankas julafton här, det var det jag tänkte skriva om. Jag måste ändå säga att jag förstår Disney, förstår varför de vill ta bort dessa klipp, men ändå tycker jag att det är så fel. Sluta mixtra med min barndom! Sluta mixtra med min jul. Det ska vara julbord, Kalle Anka klockan tre och julklappar! Och snö. Det ska vara snö.
 
Äh, jag är bara sur.
 
                 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0