Andra advent

Nu har den första snön kommit och nästan försvunnit igen. Jag vaknade med holländaren vid min sida, under ett alldeles för varmt täcke. Bastu. Då båda är medvetna om att yr.no sagt att det ska snöa en massa denna morgon smyger han upp och kikar ut mellan persiennerna. Utan något som helst uttryck i ansiktet smyger han sedan tillbaka och kryper ner igen.
 
"Erkänn det snöar massor" viskar jag sömnigt.
Och så spricker hans ansikte upp i ett jättestort leende.
 
Hela den blekgrå skyn var helt fylld med miljardtals små, vita prickar. Granntaken var inte svarta och gräset inte grönt. Vitt. Vitt överallt. Ivrigt skuttar jag ur sängen, drar på mig myskläder och sånna där underbart fluffiga sockar och drar med mig Tim ner i soffan. Där sitter vi sedan tätt ihop, ser ut genom fönstren, småpratar om ingenting och väntar på att resten av huset ska vakna.
 
Mackor, färskpressad apelsinjuice, lussekatt, pepparkaka och varm oboy. En adventsfrukost som heter duga. Resten av dagen gick åt till att köpa julklappar med mor min. Vi sprang runt i affärer i tre och en halv timma och hittade jättemycket! Båda är så nöjda. Det värsta är när man går fram och tillbaka från affärer och inte lyckas hitta någonting som stämmer in på de personer man vill köpa till. Det brukar jag alltid lyckas med. Men i år verkar denna frustrerande panik bli lite mindre! Förhoppningsvis lyckas jag med målet att ha inhandlat alla julklappar innan lucia, men vi får se.
 
Nu är det väl ändå dags att lägga in snön på bloggen också? Andra advent har ju nästan passerat och snön har kommit. Ska ta och fixa det nu.
 
Dieselspår i frosten härom veckan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0